Hoppa till innehåll
Svenska
  • Det finns inga förslag eftersom sökfältet är tomt.

Användning av Valtti+ tjänsten

Valtti+ Tjänst

Valtti+ Tjänst är en tjänst utformad för att underlätta för entreprenörer att hantera
dokumentation som bevisar arbetsrättigheterna för utländska anställda, liksom tillstånd och
kvalifikationer för alla anställda. Med Valtti+ Tjänst kan du dela denna information med
huvudentreprenörer om så önskas. Dessutom kan entreprenörer lägga till sin
företagslogotyp på Valttikort.

Beställning av Valtti+ Licens:


• Du kan aktivera Valtti+ Tjänst i avsnittet för personalhantering under fliken "Beställ
Valtti+"
• Vem som helst med företagskontoanvändare och åtkomsträttigheter till Employee
Management kan beställa tjänsten

swe1

Välj licens typ
• En anställd (om ditt företag har endast en anställd)
• Flera anställda (om ditt företag har mer än en anställd)
• Acceptera slutligen användarvillkoren

swe2

Avbokning av Valtti+ Licens:


• Om du vill avboka licensen kan du göra det från fliken "Beställ Valtti+" genom att
klicka på "Avbryt Beställning."
• Avbokningen träder i kraft vid slutet av faktureringsperioden.

Ändring av Licensnivå:


• Uppgradering av licensnivån är möjlig under faktureringsperioden.
• Sänkning av licensnivån är möjlig men träder i kraft vid slutet av faktureringsperioden.

Giltighet av Valtti+ Licens:


Du kommer att veta att licensen är giltig när du ser en ny flik kallad "Information Sharing" i
navigeringsfältet för personalhantering och en ny kolumn "Kvalifikationer" dyker upp på
raden för anställda

swe3

swe4

Lägg till kompetens för arbetstagare:


• Gå till redigeringsvyn för anställda och scrolla nedåt.
• Klicka på "Arbetstagarens kompetenser" och "Lägg till kompetens"

swe5

• Välj kvalifikationstyp från rullgardinsmenyn.
• Lägg till giltighetsperiod och namnet synligt på kvalifikationskortet.
• Slutligen ladda upp eller dra och släpp kvalifikationsbilden och tryck på "Spara"

swe6

Lägga till uppehållstillstånd för arbetstagare


• Gå till visningen för redigering av arbetstagare
• Klicka på "Upphållstillståndskort" och "Lägg till nytt uppehållstillståndskort eller intyg
över inlämnad ansökan"

swe8

swe9

• Fyll i obligatorisk information
• Giltig till (datum)
• Utdelningsland (Välj från rullgardinsmenyn)
• Dokumentnummer
• Ladda upp uppehållstillståndskortet genom att dra eller välja fil från din enhet

swe10

Lägg till A1-intyg till arbetstagare


• Gå till redigeringsvyn för arbetstagaren
• Klicka på "Lägg till nytt A1-intyg"

swe11

• Lägg till datum för giltighetstid för intyget
• Lägg till utfärdarland från rullgardinsmenyn
• Lägg till fil genom att dra och släppa eller välj fil från din enhet
• När du är klar, tryck på "Spara"

 

swe12

Lägg till identitetshandling för arbetstagare


• Gå till redigeringsvyn för arbetstagare
• Klicka på "Identitetshandling"
• Klicka på "Lägg till ny identitetshandling"

swe13

Lägg till information:


• Giltig till
• Datum då passet eller identitetskortet löper ut
• Dokumenttyp
• Välj pass eller identitetskort från rullgardinsmenyn
• Nationalitet
• Välj nationalitet från rullgardinsmenyn

• Dra och släpp eller välj fil från din enhet
• När du är klar, tryck på "Spara"

 

swe14

Filtrering av dokument och kompetenser


Du kan filtrera kompetenser eller dokument genom att använda filterikonen som finns på
höger sida av sökfältet

swe15

swe16

Du kan filtrera kompetenser genom att välja från rullgardinsmenyn:
• Kompetenstyp
• Välj kompetenstypen att filtrera från rullgardinsmenyn
• Välj kvalifikationsstatus från rullgardinsmenyn:
• Giltig
• Alla kvalifikationer
• Utgången
• Förfaller inom 30 dagar
• Förfaller inom tre månader

 


• Du kan filtrera dokumentet genom att välja från rullgardinsmenyn:
• Dokumenttyp
• Identitetskort

• Intyg för utstationerad arbetstagare
• Uppehållstillstånd
• Inget identitetskort
• Inget intyg för utstationerad arbetstagare
• Inget uppehållstillstånd
• Dokumentstatus
• Giltigt
• Alla dokument
• Utgånget
• Förfaller inom 30 dagar
• Förfaller inom tre månader

swe17

Automatiska påminnelse
• Valtti+ system skickar e-postpåminnelser till arbetsgivaren om de anställda har
dokument som håller på att förfalla.
• Påminnelserna gäller först identitetskort, uppehållstillståndskort och intyg för skickad
arbetstagare. Påminnelser om kvalifikationer läggs till i systemet senare.
• Påminnelser skickas två gånger i månaden (den 1:a och 15:e varje månad).
• Påminnelsepost skickas om det är mindre än 30 dagar kvar tills dokumentet förfaller
vid påminnelsetillfället.
• Påminnelser skickas inte längre när dokumentet har förfallit.
• Påminnelsen innehåller både arbetsgivarens namn och information om hur många
personer som har dokument som håller på att förfalla, men namnen på de anställda
anges inte i e-postmeddelandet.
• Påminnelsens innehåll skickas till företagets e-postadress som är definierad på
"Kontaktuppgifter"-sidan i personalhanteringen samt till adressen för den
"Kontaktperson för anställd" som är definierad individuellt för varje anställd.
Meddelandet skickas inte till arbetstagaren

Instruktioner för att ta bilder för dokument:


• Godkända filformat: PDF, jpeg, jpg och png
• Ta bilden direkt ovanför dokumentet
• Undvik reflexer, använd inte blixt
• Beskära bilden så att endast det begärda dokumentet syns
• Ta alltid en bild från båda sidorna av kortet / passet / intyget
• Filstorleksgräns är 10 MB
• Om du laddar upp ett flersidigt dokument, ta en separat bildfil för varje sida och ladda
upp dem i rätt ordning
• PDF-filen kan vara flersidig
• Observera att arbetsgivaren ansvarar för dokumentens läsbarhet


Exempel på nedladdningsbara dokument:

Uppehållstillståndskort

swe18

Identitetsbevis
• Pass

swe19

Identitetskort

swe20

A1-intyg

 

swe21

swe22

swe23

Kompetenskort

swe24

 

Dela


Ett företag som har prenumererat på Valtti+ -tjänsten kan ge behörigheter främst till
huvudentreprenörsföretag att hämta information relaterad till arbetstagare. Detta kan göras
från fliken "Dela".

swe25

 

• Fyll i fältet "Sök företag" med organisationsnumret för det företag du vill ge
behörighet.
• Behörigheten kan ges till ett företag som har ett företagskonto.
• Sök efter företaget och när det hittas, klicka på företagsnamnet och tryck slutligen på
"Acceptera".

swe26

• Du kan avsluta informationsdelningen genom att trycka på knappen "Avsluta delning"
efter företagsnamnet.

swe27

Lägga till företagets logotyp på Valttikort:


Företag med en Valtti+ licens kan nu lägga till sin logotyp på Valttikort. Logotypen kan
läggas till med logoeditorn när du gör beställningen. Logotypen placeras i nedre högra
hörnet på Valttikort i svartvitt.


Mer information om hur du lägger till logotypen finns här


Källor till information


• Arbetsgivare = Kompetens eller dokument som läggs till av arbetstagarens
arbetsgivare.

• Tränare = Kompetens som läggs till av tränaren

Valtti+ Vanliga Frågor (FAQ):


Hur vet jag att licensen är giltig?
• "Information Sharing" -fliken syns i Employee Management.
• Kolumnen "Qualifications" syns i Employee Management.

Vem kan beställa en Valtti+ licens?
• Valtti+ licensen kan beställas av vem som helst med en företagskontoanvändare som
har åtkomst till Employee Management.

Jag har beställt Valtti+ -tjänsten, när får jag fakturan?
• Du kommer att få fakturan cirka 2 veckor efter beställningen.
• Fakturan skickas enligt den faktureringsmetod som valts på ditt företagskonto.

Jag använder Komptens register, vad händer med den tjänsten?
• Kompetensinformationen från Taitorekisteri överförs automatiskt till Employee

Management om du har en Valtti+ licens.
• Kompetens register kommer att stängas.

Vad är källan till kompetenser och dokument i Valtti+ tjänsten?
• Arbetsgivaren är källan.
• Undantaget är konpetenser som erhålls direkt från tränare.

Hur ser jag källan för ett dokument?
• Källan nämns vid dokumenten, vilket kan vara arbetsgivaren eller en tränare, till
exempel.

För vilket ändamål samlas information i Valtti+?
• För lagstadgade skyldigheter enligt Arbetsmiljölagen, Utlänningslagen, lagen om
utsända arbetstagare och allmänna säkerhetsprinciper.

Vad kostar en Valtti+ licens?
• För ett företag med en anställd i Employee Management är kostnaden 50 euro per år.
• För ett företag med mer än 1 anställd i Employee Management är kostnaden 250
euro per år.

Användbara länkar (väntar på korrekta URL:er):
• Tjänstens sida på vår webbplats